WIELKOPOLSK@ 2020
PODSUMOWANIE
PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
"CYFROW@ WIEŚ"
Projekt Uczniowski „Cyfrow@ wieś”,
Wykonany w ramach projektu
„Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020”,
Podprojekt Uczniowskie Laboratoria Informatyczne 1-3
Współczesna szkoła powinna być innowacyjna zarówno w świecie
nowych technologii jak i w procesie uczenia się i nauczania. Obecnie w szkołach
coraz częściej priorytetem staje się wprowadzanie technik multimedialnych do
nauczania na każdym etapie nauczania.
Nasza szkoła, czyli Zespół Szkół w Bogusławicach w roku
szkolnym 2020/2021, wzięła udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła
Wielkopolsk@2020”, podprojekcie „Uczniowskie Laboratoria Informatyczne 1-3”.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji uczniów w zakresie
wykorzystania narzędzi TIK. W ramach projektu nasza szkoła otrzymała
specjalistyczny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne: laptop, tablety, tablety
graficzne, zestawy klocków Lego WeDo 2.0, Ozoboty, robot Photon, Kostki Merge
Cube, maty edukacyjne. Wszystkie te pomoce w bardzo duży sposób wzbogaciły
naszą bazę dydaktyczną.
W październiku 2020 r. rozpoczęto akcję informacyjną wśród
uczniów i ich rodziców o organizowaniu w naszej szkole projektu edukacyjnego w
ramach „Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@ 2020”. Informacja o projekcie była podana
na stronie internetowej szkoły pod adresem http://www.zsboguslawice.edu.pl/csw2020.html, na plakatach informacyjnych
wywieszonych na terenie szkoły oraz podczas zajęć w klasach I – III szkoły
podstawowej.
Zajęcia realizowane były od listopada 2020 r. do maja 2021 r.
Na zajęcia zapisała się 16-osobowa grupa uczniów z klas 2-3, która brała w nich
aktywny i systematyczny udział. W zajęciach uczestniczyli nieraz uczniowie,
którzy się nie zapisali do projektu, a byli chętni poszerzyć swoje umiejętności
oraz zapoznać się z nowinkami
edukacyjnymi w naszej szkole. Opiekunem grupy projektowej był pan Mirosław
Okuński.
Zajęcia realizowane były metodą projektu, w którym
wykorzystano nowoczesne narzędzia dydaktyczne z wykorzystaniem technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
W roku szkolnym 2020/2021 ze względu na epidemię koronawirusa
zajęcia prowadzone były w dwojaki sposób: zajęcia online oraz zajęcia
stacjonarne. Zajęcia online były prowadzone za pomocą platformy Classroom, z
wykorzystaniem połączeń wideo Meet. Do komunikowania się z uczniami
wykorzystywano też pocztę e-mail, Messenger.
Pierwszym etapem powstawania projektu były prace
organizacyjne. Odbywały się one w trybie online. W trakcie spotkań online,
uczniowie, w czasie prac przygotowawczych zapoznali się z celami i problemem,
jaki porusza projekt. W trakcie spotkań ustalono zespoły projektowe oraz
przydział zadań. W trakcie spotkań ustalono także sposób prezentacji projektu.
Następnym etapem projektu było zbieranie informacji na temat
życia na wsi za czasów ich dziadków. Uczniowie przeprowadzali wywiady ze swoimi
dziadkami, przeszukiwali domowe archiwa w poszukiwaniu zdjęć, na których można
było zaobserwować, jak wyglądało życie w tamtych czasach oraz robiły zdjęcia
starym przedmiotom, urządzeniom, które zachowały się w gospodarstwach. Do
wyszukiwania informacji dzieci używały także komputerów, aby przeszukiwać sieć
internet.
Głównym etapem projektu było zbieranie informacji na temat
współczesnej wsi. Uczniowie zbierali materiały, które miały być wykorzystane
przy robieniu prezentacji. Robili zdjęcia, dowiadywali się od rodziców, w jaki
sposób wykorzystuje się komputery w pracy na wsi. Wyszukiwali potrzebne
materiały w internecie. Następnie przystąpili do wyboru materiałów, które miały
być umieszczone w prezentacji.
Dla tych małych uczniów, którzy nie tak dawno zaczęli swoją
edukację, wyszukiwanie materiałów, czy np. robienie zdjęć, było dla nich dużym
wyzwaniem. Wszyscy dostrzegli, że komputer, tablet czy smartfon nie tylko służy
do grania czy oglądania filmów, ale także jest źródłem wielu przydatnych
informacji na każdy temat. Uczniowie dzięki projektowi zaczęli częściej
wykorzystywać komputer do pracy.
Kolejnym etapem w projekcie było wykonanie przez uczniów
pracy plastycznej, której tematem była „ Wieś przyszłości widziana okiem
dziecka”. Zadaniem grupy projektowej było przedstawienie wsi, jaką sobie
wyobrażają w przyszłości.
Następnym etapem było przygotowanie przez uczniów zabawy o
tematyce wiejskiej z wykorzystaniem otrzymanych pomocy dydaktycznych. Uczniowie
zdecydowali, że do tworzenia zabawy wykorzystają ozoboty. Zabawa polega na tym,
aby wybrać jedną z dwóch tras. Obok tras uczniowie rysują wybrane elementy wsi
i kodują trasę. Podczas przejazdu ozobota muszą opowiedzieć ciekawą historię
związaną z obrazkami obok których przemieszcza się robocik.
Na naszych zajęciach nie zabrakło też czasu na wspaniałą
zabawę. Świetnym przerywnikiem w prowadzeniu projektu uczniowskiego była zabawa
otrzymanymi pomocami. Dzieciom szczególnie spodobało się programowanie Ozobotów
oraz zabawa zestawami klocków Lego WeDo 2.0. Uczniowie mieli możliwość
rozwijania swoich umiejętności informatycznych oraz umiejętności związanych z
programowaniem i robotyką. Byli bardzo zaciekawieni taką formą zajęć.
Myślę, że przeprowadzone zajęcia sprawiły dużo radości i
zadowolenia wszystkich dzieciom, które brały udział w projekcie. Miały także
wpływ na poszerzenie umiejętności wyszukiwania informacji na określony temat. Uczniowie
nie tylko wyszukiwali informacje w internecie, ale także przeszukiwali rodzinne
zdjęcia w poszukiwaniu przydatnych fotografii, sami robili zdjęcia oraz
wybierali materiały, które przydały się do zrobienia prezentacji.
Udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020, był dla
wszystkich ciekawym doświadczeniem. Uczniowie, którzy dopiero wchodzą w świat
rewolucji cyfrowej, mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań.
Ważnym aspektem tego projektu było wzbogacenie w naszej
szkole bazy dydaktycznej o nowe pomoce, które będą często wykorzystywane do
prowadzenia zajęć informatycznych oraz pozalekcyjnych. W czasie, kiedy
programowanie odgrywa coraz większą rolę, otrzymane pomoce przyczynią się do
uatrakcyjnienia prowadzonych, a uczniom będzie łatwiej przyswoić wszystkie
informacje.
PREZENTACJA "CYFROW@ WIEŚ"
PLANSZA 1
PLANSZA 2
TABLICA KODÓW
Zespół projektowy klas II - III wraz z opiekunem p. M. Okuńskim


Projekt jest realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (oś Priorytetowa 8, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.3). Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji ICT 4940 nauczycieli i 11680 uczniów z 600 wielkopolskich szkół prowadzących kształcenie ogólne na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
Projekt skierowany jest do wszystkich typów szkół i obejmuje swoim działaniem 600 placówek z terenu Wielkopolski. W ramach Projektu, realizowanego w ciągu pięciu lat, przewidziano sześć różnych podprojektów edukacyjnych, w tym trzy skierowane do szkół podstawowych:
- Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski
- Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty
- Uczniowskie Laboratoria Informatyczne
oraz trzy podprojekty edukacyjne skierowane do szkół ponadpodstawowych:
- Ligi Przedmiotowe
- Klasy Akademickie
- Akademia Kształcenia Wyprzedzającego
Szkoła Podstawowa im. W. Witosa w Bogusławicach przystąpiła do podprojektu Uczniowskie Laboratoria Informatyczne klas I-III, realizując projekt edukacyjny "Cyfrow@ Wieś". Koordynatorem projektu jest Mirosław Okuński.