WIELKOPOLSK@ 2020
PODSUMOWANIE
PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
"CYFROW@ WIEŚ"
Projekt
Uczniowski „Cyfrow@ wieś”,
Wykonany w ramach projektu
„Cyfrowa
Szkoła Wielkopolsk@2020”,
Podprojekt
Uczniowskie Laboratoria Informatyczne 1-3
Współczesna szkoła powinna być
innowacyjna zarówno w świecie
nowych technologii jak i w procesie uczenia się i nauczania. Obecnie w
szkołach
coraz częściej priorytetem staje się wprowadzanie technik
multimedialnych do
nauczania na każdym etapie nauczania.
Nasza szkoła, czyli Zespół Szkół w Bogusławicach
w roku
szkolnym 2020/2021, wzięła udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła
Wielkopolsk@2020”, podprojekcie „Uczniowskie
Laboratoria Informatyczne 1-3”.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji
uczniów w zakresie
wykorzystania narzędzi TIK. W ramach projektu nasza szkoła otrzymała
specjalistyczny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne: laptop, tablety,
tablety
graficzne, zestawy klocków Lego WeDo 2.0, Ozoboty, robot
Photon, Kostki Merge
Cube, maty edukacyjne. Wszystkie te pomoce w bardzo duży
sposób wzbogaciły
naszą bazę dydaktyczną.
W październiku 2020 r. rozpoczęto akcję informacyjną wśród
uczniów i ich rodziców o organizowaniu w naszej
szkole projektu edukacyjnego w
ramach „Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@ 2020”.
Informacja o projekcie była podana
na stronie internetowej szkoły pod adresem http://www.zsboguslawice.edu.pl/csw2020.html, na plakatach
informacyjnych
wywieszonych na terenie szkoły oraz podczas zajęć w klasach I
– III szkoły
podstawowej.
Zajęcia realizowane były od listopada 2020 r. do maja 2021 r.
Na zajęcia zapisała się 16-osobowa grupa uczniów z klas 2-3,
która brała w nich
aktywny i systematyczny udział. W zajęciach uczestniczyli nieraz
uczniowie,
którzy się nie zapisali do projektu, a byli chętni poszerzyć
swoje umiejętności
oraz zapoznać się z
nowinkami
edukacyjnymi w naszej szkole. Opiekunem grupy projektowej był pan
Mirosław
Okuński.
Zajęcia realizowane były metodą projektu, w którym
wykorzystano nowoczesne narzędzia dydaktyczne z wykorzystaniem
technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
W roku szkolnym 2020/2021 ze względu na epidemię koronawirusa
zajęcia prowadzone były w dwojaki sposób: zajęcia online
oraz zajęcia
stacjonarne. Zajęcia online były prowadzone za pomocą platformy
Classroom, z
wykorzystaniem połączeń wideo Meet. Do komunikowania się z uczniami
wykorzystywano też pocztę e-mail, Messenger.
Pierwszym etapem powstawania projektu były prace
organizacyjne. Odbywały się one w trybie online. W trakcie spotkań
online,
uczniowie, w czasie prac przygotowawczych zapoznali się z celami i
problemem,
jaki porusza projekt. W trakcie spotkań ustalono zespoły projektowe
oraz
przydział zadań. W trakcie spotkań ustalono także sposób
prezentacji projektu.
Następnym etapem projektu było zbieranie informacji na temat
życia na wsi za czasów ich dziadków. Uczniowie
przeprowadzali wywiady ze swoimi
dziadkami, przeszukiwali domowe archiwa w poszukiwaniu zdjęć, na
których można
było zaobserwować, jak wyglądało życie w tamtych czasach oraz robiły
zdjęcia
starym przedmiotom, urządzeniom, które zachowały się w
gospodarstwach. Do
wyszukiwania informacji dzieci używały także komputerów, aby
przeszukiwać sieć
internet.
Głównym etapem projektu było zbieranie informacji na temat
współczesnej wsi. Uczniowie zbierali materiały,
które miały być wykorzystane
przy robieniu prezentacji. Robili zdjęcia, dowiadywali się od
rodziców, w jaki
sposób wykorzystuje się komputery w pracy na wsi.
Wyszukiwali potrzebne
materiały w internecie. Następnie przystąpili do wyboru
materiałów, które miały
być umieszczone w prezentacji.
Dla tych małych
uczniów, którzy nie tak dawno zaczęli swoją
edukację, wyszukiwanie materiałów, czy np. robienie zdjęć,
było dla nich dużym
wyzwaniem. Wszyscy dostrzegli, że komputer, tablet czy smartfon nie
tylko służy
do grania czy oglądania filmów, ale także jest
źródłem wielu przydatnych
informacji na każdy temat. Uczniowie dzięki projektowi zaczęli częściej
wykorzystywać komputer do pracy.
Kolejnym etapem w projekcie było wykonanie przez uczniów
pracy plastycznej, której tematem była „ Wieś
przyszłości widziana okiem
dziecka”. Zadaniem grupy projektowej było przedstawienie wsi,
jaką sobie
wyobrażają w przyszłości.
Następnym etapem było przygotowanie przez uczniów zabawy o
tematyce wiejskiej z wykorzystaniem otrzymanych pomocy dydaktycznych.
Uczniowie
zdecydowali, że do tworzenia zabawy wykorzystają ozoboty. Zabawa polega
na tym,
aby wybrać jedną z dwóch tras. Obok tras uczniowie rysują
wybrane elementy wsi
i kodują trasę. Podczas przejazdu ozobota muszą opowiedzieć ciekawą
historię
związaną z obrazkami obok których przemieszcza się robocik.
Na naszych zajęciach nie zabrakło też czasu na wspaniałą
zabawę. Świetnym przerywnikiem w prowadzeniu projektu uczniowskiego
była zabawa
otrzymanymi pomocami. Dzieciom szczególnie spodobało się
programowanie Ozobotów
oraz zabawa zestawami klocków Lego WeDo 2.0. Uczniowie mieli
możliwość
rozwijania swoich umiejętności informatycznych oraz umiejętności
związanych z
programowaniem i robotyką. Byli bardzo zaciekawieni taką formą zajęć.
Myślę, że przeprowadzone zajęcia sprawiły dużo radości i
zadowolenia wszystkich dzieciom, które brały udział w
projekcie. Miały także
wpływ na poszerzenie umiejętności wyszukiwania informacji na określony
temat. Uczniowie
nie tylko wyszukiwali informacje w internecie, ale także przeszukiwali
rodzinne
zdjęcia w poszukiwaniu przydatnych fotografii, sami robili zdjęcia oraz
wybierali materiały, które przydały się do zrobienia
prezentacji.
Udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020, był dla
wszystkich ciekawym doświadczeniem. Uczniowie, którzy
dopiero wchodzą w świat
rewolucji cyfrowej, mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań.
Ważnym aspektem tego projektu było wzbogacenie w naszej
szkole bazy dydaktycznej o nowe pomoce, które będą często
wykorzystywane do
prowadzenia zajęć informatycznych oraz pozalekcyjnych. W czasie, kiedy
programowanie odgrywa coraz większą rolę, otrzymane pomoce przyczynią
się do
uatrakcyjnienia prowadzonych, a uczniom będzie łatwiej przyswoić
wszystkie
informacje.
PREZENTACJA "CYFROW@ WIEŚ"
PLANSZA 1
PLANSZA 2
TABLICA KODÓW
Zespół projektowy klas II - III wraz z opiekunem p. M. Okuńskim
Projekt jest realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (oś Priorytetowa 8, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.3). Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji ICT 4940 nauczycieli i 11680 uczniów z 600 wielkopolskich szkół prowadzących kształcenie ogólne na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
Projekt skierowany jest do wszystkich typów szkół i obejmuje swoim działaniem 600 placówek z terenu Wielkopolski. W ramach Projektu, realizowanego w ciągu pięciu lat, przewidziano sześć różnych podprojektów edukacyjnych, w tym trzy skierowane do szkół podstawowych:
- Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski
- Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty
- Uczniowskie Laboratoria Informatyczne
oraz trzy podprojekty edukacyjne skierowane do szkół ponadpodstawowych:
- Ligi Przedmiotowe
- Klasy Akademickie
- Akademia Kształcenia Wyprzedzającego
Szkoła Podstawowa im. W. Witosa w Bogusławicach przystąpiła do podprojektu Uczniowskie Laboratoria Informatyczne klas I-III, realizując projekt edukacyjny "Cyfrow@ Wieś". Koordynatorem projektu jest Mirosław Okuński.
W ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 nasza szkoła otrzymała następujące pomoce:
- 26 tabletów
- 2 tablety graficzne
- laptop
- 2 zestawy klocków Lego WeDO 2.0
- 6 zestawów Ozobotów
- robot Photon
- 2 zestawy kostki Merge Cube
- maty edukacyjne