p. Paulina Grabowska


Blok tematyczny: Wakacje!

25.06.2020 r.

Temat: Moi przyjaciele.

1. Zakończenie roku - rozmowa na temat kończącego się roku przedszkolnego. Wspominanie przez dziecko chwil, które zapamiętał jako pozytywne w roku szkolnym, ulubionych kolegów, ulubione zabawy itp.
2. "Lato wreszcie" - uważne słuchanie wiersza Urszuli kozłowskiej i rozmowa na temat jego treści. Wiersz przesłany w formie MMS.
- O czym jest utwór?
- Dokąd wyjeżdżają bohaterowie wiersza?
- Co ze sobą zabierają?
- Jakie masz plany na wakacje?
- Jak będziesz spędzać czas na wakacjach?
3. Moja wyspa - praca plastyczna. Na talerzyku papierowym układają, np. piasek, muszle, folię, kamyki, cienkie paski zielonej bibuły tworząc własną wyspę.
4. Praca z KP 4.46 a - czytanie zdań, rysowanie lodów, wykonywanie obliczeń.
5. Praca z KP4.46 b - podawanie nazw przedmiotów na ilustracjach, wyszukiwanie nazw na wykreślance.
6. Praca z KP 4.47 a - rozwiązywanie rebusów i rysowanie po śladzie według instrukcji.
7. Praca z KP 4.47 b - rysowanie wakacyjnych planów.
8. Praca z KP 4.48 b - kącik grafomotoryczny, łączenie liczb od najmniejszej do najweiększej, kolorowanie liter, odczytywanie napisu.



24.06.2020 r.

Temat: Bezpieczne wakacje.

1. "Bezpieczne wakacje" - osłuchanie z piosenką - link.
2. "Wakacyjne rady" - uważne słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
3. Przestrzegaj zasad - rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypomnienie numerów alarmowych: 112, 997, 998, 999.
4. Praca z KP 4.45 a - podawanie nazw przedmiotów i zwierzęcia na obrazkach, wpisywanie liter do właściwych okienek, odczytywanie hasła.
5. Praca z KP 4.45 b - poruszanie się po planszy zgodnie z kodem, rozmowa na temat miejsc przedstawionych na zdjęciach.
6. Praca z KP 4.48 - kącik grafomotoryczny, pisanie wyrazów po śladzie, łączenie wyrazów z obrazkami, wyjaśnienie wieloznaczności podanych wyrazów.
7. "Park wodny" - samodzielna praca z KZ 82-83, opowiadanie ilustracji, czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego.


23.06.2020 r.

Temat: Nad wodą.

1. Zapamiętaj ten wzór - rodzic układa ze sznurka na dywanie wzór fali. Dziecko chodzi wzdłuż sznurka, następnie sznurek zostaje usunięty a dziecko idzie według zapamiętanego wzoru.
2. Bolek i Lolek - Morska przygoda - link.
3. Praca z KP 4.44 a - Łączenie liczb od najmnięjszej do największej, rysowanie rybek według instrukcji, zapisywanie i obliczanie działania.
4. Praca z KP 4.44 b - podawanie nazw obrazków, Dzielenie nazw na sylaby, pisanie sylab po śladzie, dopisywanie brakujących sylab.
5. Tacki z piaskiem - zabawa grafomotoryczna. Wykonanie rysunku według własnego pomysłu za pomocą palca lub drugiej strony kredki.



22.06.2020 r.

Temat: W górach.

1. Zestaw ćwiczeń porannych - link.
2. Góry, nasze góry - Uważne słuchanie wiersza J. Porazińskiej i rozmowa na temat jego treści.

Góry nasze, góry! Hale, nasze hale!
Kto was zna tak dobrze, Jako my, górale!
Góry nasze góry! Wy, wysokie szczyty!
Kto wa przewędrował? Góral rodowity.

- Kto to jest góral?
- Gdzie według wiersza góral wypasa owce?
- Co to są hale?
- Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach?
3. Górski pejzaż - praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych.
4. Praca z KP 4.43 a - wycinanie dwustronnych puzzli, układanie wybranego obrazka, naklejanie go na kartce.




Blok tematyczny: Zwiedzamy nasz kraj.

19.06.2020 r.

Temat: Poznajemy Kraków i jego zabytki.

1. Legenda o Krakowie - link.
2. Lepienie z plasteliny postaci smoka wawelskiego według pomysłu dziecka.
3. Krakowiak - nauka kroków podstawowych - link.
4. Stworzenie lustracji dotyczącej legendy o smoku wawelskim.
5. Karta matematyczna do samodzielnego rozwiązania.



18.06.2020 r.

Temat: Legendy warszawskie.

1. Przypomnienie wyglądu herbu Warszawy - narysowanie go na kartce z bloku oraz pokolorowanie.
2. Karta z tekstem do samodzielnego przeczytania.
3. Legenda Warszawy - link.
4. Zabawa muzyczno-ruchowa - link.
5. Kolorowanka.


17.06.2020 r.

Temat: Nasze góry.

1. "Na hali" - uważne słuchanie wiersza H. Ożogowskiej.
2. Zapoznanie z nazwą najwyższych gór i ich szczytami - link.
3. Rozwiązywanie krzyżówki - karta załączona.
4. Zadania matematyczne - układanie, zapisywanie i obliczanie działań.
5. Kolorowanka.



16.06.2020 r.

Temat: Wisła - piękna polska rzeka.

1. Wykonanie plakatu z miejscami, które warto odwiedzić podczas wakacji - praca plastyczna.
2. Karta pracy do samodzielnego przeczytania tekstu.
3. "Kim jesteś" - uważne słuchanie wiersza E. Stadtmuller i rozmowa na temat jego treści.
Pytania do wiersza:
- Czy wiesz, kim jesteś?
- Co Tobie, jako Polakowi jest bliskie?
- Jak nazywa się najdłuższa rzeka w polsce?
- Gdzie płynie Wisła?
4. Śledzenie biegu Wisły na mapie od źródła aż do Bałtyku, wskazanie ważniejszych miast przez nią mijanych. Mapa załączona.
5. "Jestem Polakiem" - osłuchanie z piosenką - link.



15.06.2020 r.

Temat: Po lądzie, po wodzie czy w powietrzu.

1. Wyjaśnienie znaczenia słowa herb. Zapoznanie z herbami znanych miast - link.
2. Rozwiązywanie zagadek:
- Nad morze, w góry czy nad rzeczkę
chętnie zabierze każdą wycieczkę.       (autokar)
- Pływa jak ryba, lecz się od niej różni.
Brak mu ogona, płyną nim podróżni.      (statek)
- Można wtedy jechać na nim, kiedy kręci się nogami.     (rower)
- Po torze pedzi z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka.    (pociąg)
- Kto jeszcze oprócz ptaków lata na .podniebnym szlaku?   (samolot)
- Od przystanku do przystanku kursuje po szynach
i przewozi w mieście ludzi - czy lato, czy zima.     (tramwaj)
3. Wypowiedzi dziecka o tym, gdzie mogą poruszać się różne pojazdy: po ziemi (lądzie), po wodzie i w powietrzu. Podawanie przykładów pojazdów.
4. kolorowanka - karta załączona.
5. Środki lokomocji - link.
6. Mój własny pojazd - praca plastyczna, technika dowolna.




Blok tematyczny: Na łące.

12.06.2020 r.

Temat: Plener malarski.

1. Gimnastyka buzi i języka - link.
2. "Taniec motyki" - muzyczna improwizacja do utworu muzycznego P. Czajkowskiego - link.
3. Malujemy łąkę - praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych.
4. Zabawa paluszkowa "Zwierzęta na łące" - kształtowanie orientacji w przestrzeni - link.
5. Karta do samodzielnego rozwiązania.



10.06.2020 r.

Temat: Owady.

1. Mieszkańcy łąki - owady - link.
2. Wiosenne kwiaty - praca plastyczna z wykorzystaniem figur geometrycznych. Przygotowanie przez rodzica po kilka sztuk i różnej wielkości figur geometrycznych, a zadaniem dziecka jest ułożenie z nich kompozycji kwiatowych.
3. Śpiewam na łące - osłuchanie z piosenką - link.
4. Karta matematyczna utrwalająca dodawanie i odejmowanie.
5. Zwierzęta z łąki - praca plastyczna z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym. Wykonanie dowolnego zwierzątka/owada - link.
6. Kolorowanka.



9.06.2020 r.

Temat: Zwierzęta na łące.

1. Zwierzęta na łące - link.
2. Zabawy paluszkowe - link.
3. "Krecik" - słuchanie wiersza Beaty Formy i rozmowa na temat jego treści.
- Jak wyglada kret? Gdzie żyje kret?
- Dzięki czemu może kopać korytarze?
- Do czego porównane są jego łapki?
- Ile łap mają dwa krety?
4. Karta do samodzielnego rozwiązania.
5. Kolorowanka.


8.06.2020 r.

Temat: Rośliny na łące.

1. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami - część 2 - link.
2. Łąkowe tajemnice - dziecko szuka w różnych publikacjach dostępnych w domu lub na stronach internetowych przy pomocy rodzica ciekawostki na temat łąki oraz jej mieszkańców.
3. "Łąka" - uważne słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
Pytania:
Dlaczego dzieci źle czuły się w przedszkolu i chciały wyjść?
- Do czego porównały siedzenie w sali?
- Co zaproponowała Pani?
- Co usłyszały dzieci podczas wycieczki?
- Co zobaczyły dzieci podczas wycieczki?
- Co dzieci poczuły podczas wycieczki?
- Jakich mieszkańców łąki dzieci zobaczyły lub usłyszały?
4. Wędrówki skrzata Borówki - Łąka - link.
5. Kolorowanka.
6. Wiosenna łąka - praca plastyczna, technika pracy dowolna.





Blok tematyczny: Lato.

5.06.2020 r.

Temat: Lato w sztuce.

1. Letnie krajobrazy - malowanie akwarelami krajobrazu przyrodniczego (morski, górski, las, łąka, jezioro, rzeka) słuchając utworu A. Vivaldiego "Lato" - link.
2. Po łące biega lato - zabawa muzyczno-ruchowa do utworu "Lato" A. Vivaldiego. Interpretowanie treści utworu ruchem.
3. Praca z KP 4.42 a - odszukanie wśród liter ukrytych wyrazów i dopasowywanie ich do obrazka.
4. Praca z KP 4.42 b - nazywanie przedmiotów, pisanie pierwszej i ostatniej litery nazwy obrazka.
5. Paluszkowy twister - zabawy w parach z wykorzystaniem KZ 80-81 oraz W65. Dziecko postępuje zgodnie z instrukcją obrazkową z W65 tworzy własną grę i razgrywa ją w parze - pstryka palcem strzałkę, ustawiając określony palec na polu we wskazanym kolorze.


4.06.2020 r.

Temat: Letnia pogoda.

1. Aktywność fizyczna dziecka - link.
2. "Pogoda" - wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
Tekst przesłany w formie MMS.
- Gdzie wybrał się Adaś?
- Dlaczego chłopiec był zmartwiony?
- Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?
- Jaka pogoda była na wycieczce?
3. Prognoza pogody - tworzenie własnego kalendarza pogody na nadchodzący tydzień. Technika pracy dowolna.
4. Praca z KP 4.41 a - łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.
5. Praca z KP 4.41 b - uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.
6. Karta do samodzielnego rozwiązania.


3.06.2020 r.

Temat: Tęcza po deszczu.

1. Barwy tęczy - zabawa ruchowa doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni do utworu "Tęcza cza, cza, cza".
2. Zapamiętaj kolory - zabawa językowa. Przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczę w odpowiedniej kolejności.
3. Zabawy badawcze:
- Tęcza w wodzie - dziecko nalewa wody do miski i wkłada do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kieruje snop światła latarki na część tafli znajdujęcej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwuje tęczę.
- Jak sprowadzić tęczę - dziecko kładzie na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzyma szklankę wody. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
4. Tęcza - praca plastyczna. Malowanie tęczy za pomocą gąbek, wycinanie elementów z papieru kolorowego i naklejanie pod tęczą tworząc dowolny krajobraz.
5. Praca z KP 4.40 a - rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.
6. Praca z KP 4.40 b - kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.



2.06.2020 r.

Temat: Burza.

1. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami - link.
2. Jak powstaje burza? - link.
3. Burza - zagadka.
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na glowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci...
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną ....          (burzę)
4. Co słyszysz? - ćwiczenia słuchowe - link.
5. Praca z KP 4.39 b - poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków.
6. Kolorowanka.



1.06.2020 r.

Dzień Dziecka

Idzie misio... Idzie słonik...
Idzie lalka... No i konin...
Wszyscy razem z balonami...
Z najlepszymi życzeniami...
Moc uśmiechu i radości
Niech w Twym sercu zawsze gości!

Bajka "My dzieci świata" - link.
10 pomysłów na gry i zabawy z okazji Dnia Dziecka - link.
Zabawy ruchowe dla dzieci - link.



Piosenka Majki Jeżowskiej "Kolorowe dzieci" - link.



Blok tematyczny: Kolory lata.

29.05.2020 r.

Temat: Tęczowy świat.

1. Zabawy dywanowe - Jeże - link.
2. "Kraina tęczy" - słuchanie wiersza Agnieszki Karcz i rozmowa na temat jego treści:
- Kiedy powstaje tęcza?
- Jakie kolory w niej występują?
- W jakiej porze roku tęczę na niebie możemy zaobserwować najczęściej?
- Z czym kojarzą się tobie kolory występujące w tęczy?
3. Kolorowa wieża - przestrzenna praca plastyczna. Dziecko maluje puste pudełka w kolorach tęczy i układa z nich wieżę zgodnie z kolorami tęczy.
4. Kolorowa łąka - dziecko za pomocą farb maluje łąkę razem z jej mieszkańcami.
5. Karty do samodzielnego rozwiązania.
6. Piosenka "Tęcza, cza cza cza" - słuchanie piosenki - link.



28.05.2020 r.

Temat: Czerwony bądź różowy.

1. Gazetowa joga - link.
2. Co jeszcze ma kolor czerwony? - zabawa słownikowa. Dziecko odnajduje w najblizszym otoczeniu przedmioty mające kolor czerwony.
3. Owocowo - warzywne zagadki.

Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają.     (truskawki)

Jest warzywem bardzo znanym,
do kanapek dodawanym.
Czerwień jest jego kolorem,
a nazwany ...          (pomidorem)

Czerwone, pachnące, słonkiem malowane,
Przyniosę ich z lasu w lecie pełny dzbanek.      (maliny)

4. Sałatka owocowa - dziecko gromadzi czerwone owoce (truskawki, arbuz, porzeczki, maliny) i przy pomocy rodzica kroi owoce na kawałki. Następnie dodaje jogurt naturalny oraz miód i całość miesza. Podczas krojenia pamiętamy o zasadach bezpiecznej i higienicznej pracy.
5. Łamigłówki do rozwiązania.


27.05.2020 r.

Temat: Niebieski.

1. Bajka po polsku - "Ubu poznaje świat" - link.
2. Jaki kolor ma morze? - dziecko odpowiada na pytanie oraz dochodzi do wniosku, że morze może mieć różne odcienie niebieskiego w zależności od pogody: jasnoniebieski, ciemnoniebieski, granatowy, błękitny.
3. W porcie wodnym - zabawa matematyczna. Dziecko otrzymuje dowolne liczmany w różnych kształtach. Za pomocą cyfr próbuje zapisać działanie oraz wynik.
- Do portu przypłynęły 2 żółte statki i 7 niebieskich. Ile statków przypłynęło do portu?
- Na przystani stało 9 żaglówek, 2 odpłynęły. Ile żaglówek zostało na przystani?
4. ŁÓDKA - praca według wzoru za pomocą origami - link.
5. Znam kolory - osłuchanie z piosenką - link.
6. Karta matematyczna utrwalająca dodawanie oraz odejmowanie w zakresie 10.
7. kolorowanka.
8. Gra w niebieskie - dziecko maszeruje po mieszkaniu a na sygnał rodzica wskazjue przedmiot koloru niebieskiego.


26.05.2020 r.

Temat: Zielony.

1. Jarzynowa gimnastyka - link.
2. Jak powstaje kolor zielony? - przypomnienie z jakich barw podstawowych otrzymamy kolor zielony.
3. "Zielone" - słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej i rozmowa na temat jego treści:
Grasz w zielone?
Gram!
Masz zielone?
Mam!
Mam pączki,
listki,
gałązki,
zarośla,
łąki i drzewa,
ogrody,
w których wśród liści,
zielony agrest
dojrzewa -
świat cały
po horyzont
zielenią
wokół się mieni,
więc mogę grać
w zielone
aż do jesieni!

- W jaką grę gra bohater wiersza?
- Jaki kolor występuje w wierszu?
- Co jest zielone?
- Dlaczego to jest gra, w którą można grać tylko do jesieni?

4. Co jest zielone? - dziecko wymyśla na podstawie własnych doświadczeń nazwy rzeczy, które są zielone.
5. Żaba - praca plastyczna przy pomocy rodzica - origami - link.
6. Praca plastyczna - ułożenie żaby z wyciętych z zielonego papieru kół według wzoru.
7. Karta z łamigłówkami do rozwiązania.
8. Kolorowanka - karta załączona.



25.05.2020 r.

Temat: Żółty.


1. Taneczne zabawy z kolorami - link.
2. Co zmieniło swoje miejsce? - zabawa dydaktyczna. Rodzic wybiera 7 przedmiotów tego samego koloru i je ustawia przed dzieckiem. Dziecko ma zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie rodzic zamienia kolejność ustawienia a dziecko ma za zadanie wskazać różnice w ustawieniu.
3. "O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu" - słuchanie bajki A. Czylok i rozmowa na temat jej treści.
4. Podstawowe kolory i ich pochodne - zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy podstawowe kolory, które w prezencie dotał król: czerwony, niebieski i żółty. Dziecko za pomocą farb eksperymentuje z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na karton lub kartkę z bloku w celu uzyskania nowej barwy.
Barwy podstawowe - czerwony, niebieski, żółty.
Barwy pochodne: pomarańczowy (żółty + czerwony), zielony (żółty + niebieski), fioletowy (niebieski + czerwony).
5. O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić - rozwiązywanie zagadek.

W lato pięknie cię opali,
W zimę trzyma się w oddali.
Mieszka w niebie, jest gorące.
Każde dziecko lubi.       (słońce)

Wyrósł na drodze
Na jednej nodze.
Wygląda na słońce
Ma ziarnek tysiące.     (słonecznik)

Nie widać ich w ciągu dnia,
Chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć tylko wieczorami.     (gwiazdy)

Barwy żółtej ona cała,
Do herbaty doskonała.
Jest w niej dużo witaminy.
Kwaśny w smaku sok z ...       (cytryny)

Roślina to taka, co kolby posiada.
Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać.
Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę.
W domu także można zrobić pyszną ....       (kukurydzę)


6. Żółte kwiaty - praca plastyczna. Stemplowanie wacikami płatków kwiatów. Farbami dorysowuje zielone łodygi do utworzonych kwiatów.
7. Karty matematyczne utrwalające zapisywanie działań.
8. Łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.




Blok tematyczny: Zwierzęta duże i małe.

22.05.2020 r.

Temat: Nieznajome zwierzę.

1. Jak zachować się w lesie - link.
2. Bądźmy bezpieczni - zasady zachowania się podczas ataku psa - link.
3. Uwaga, zły pies! - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega na dywanie, na hasło ZŁY PIES dziecko przybiera pozycję "żółwia".
4. Moje zwierzątko - przestrzenna praca plastyczna. Potrzebne materiały: rajstopy, gumki recepturki, wata, mazaki, papier kolorowy, druciki kreatywne, guziki, klej, nożyczki itp.
5. Praca z KP 4.37 b - zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem.
6. Karta matematyczna do samodzielnego rozwiązania.



21.05.2020 r.

Temat: Groźni mieszkańcy polskich lasów.

1. Kim jestem? - zabawa ruchowo-naśladowcza. W rytm dowolnej muzyki dziecko nasladuje poruszanie się poszczególnych zwierząt: niedźwiedzia - porusza się na czworakach, zająca - skacze, dzięcioła - uderza ręką o podłogę, wiewiórkę - skacze i je orzeszki, dzika - ryje w ziemi (na czworakach udaje, że pociera nosem o podłogę).
2. Zwierzęta leśne - zapoznanie ze zwierzętami mieszkającymi w lesie z podziałem na zwierzęta roślinożerne i mięsożerne. Pokazanie zdjęć z albumów przyrodniczych lub innych publikacjach dostępnych w domu.
Roślinożerne - sarna, jeleń, zając, wiewiórka, dzik.
Mięsożerne - wilk, lis, kuna, borsuk, sowa.
Jak myślisz, co jedzą zwierzęta roślinożerne, a czym odżywiają się drapieżniki? Jak powinniśmy zachować się w lesie? Jak należy się zachować, kiedy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę?
3. Leśne zwierzęta - link.
4. Stary niedźwiedź mocno śpi - zabawa ruchowa.
5. Praca z KP 4.37 a - odnalezienie ukrytych zwierząt i zaznaczenie ich.
6. Praca z KP 4.38 b - kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników.
7. Kolorowanka z leśnymi zwierzętami.
8. Łamigłówki do rozwiązania.


20.05.2020 r.

Temat: Świat zwierząt w Polsce.

1. "Tylko raz" - wysłuchanie wiersza M. Buczkówny i rozmowa na temat jego treści.

Chcą żyć jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie zwierzęta -
I mrówki, i żaby, i żmije,
I pszczoła wiecznie zajęta.
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,
Jaskółce, jak gniazdko kleci,
Jak pająk rozsnuwa sieci.
I paź królowej - motyl
niech fruwa tęczowozłoty,
I ślimak środkiem dróżki
Niech pełznie, wystawia różki...
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie dzwoni...
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las,
Jak i ty - żyją tylko raz.

- O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
- Gdzie można je spotkać?
- Co jest ich wspólnym marzeniem?
2. Jakie to zwierzęta? - praca plastyczna z W52. Wycinanie ilustracji po śladzie, układanie i naklejanie na kartkę.
3. Praca z KP 4.36 a - nazywanie zwierząt, dzielenie nazw na głoski, zapisywanie pierwszej i ostatniej litery.
4. Praca z KP 4.36 b - pisanie wyrazów po śladzie, odczytywanie prostych wyrazów, nazywanie zwierząt i łączenie ich z odpowiednim wyrazem.
5. Samodzielna praca z KZ 78-79 - utrwalenie informacji o zwierzętach, które dziko żyją w Polsce. Rozmowa na temat parków narodowych w Polsce i ich symboli.
6. Karta matematyczna do rozwiązania.


19.05.2020 r.

Temat: Z wizytą w ZOO.

1. Ćwiczenia poranne - chodzimy jak zwierzęta - link.
2. Porządkujemy ZOO - dziecko podaje nazwy zwierząt mieszkających w zoo, dzieli te nazwy na sylaby oraz wyodrębnia głoskę w ngłosie i wygłosie.
3. Bilety do ZOO - zabawa matematyczna. Dziecko wyjmuje z koperty nominały monet i banknotów.
Adam chce kupić bilet do ZOO dla siebie i taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierz odpowiednie monety i ułóż je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?
Adam zaprosił do ZOO Adę. Ile zapłacą za bilety? Dziecko układa nominały monet odpowiednie do wyniku.
4. Zoo - masaż relaksacyjny do fragmentu wiersza B. Kołodziejskiego.
Zoo
Tu w zoo zawsze jest wesoło,    (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło,   (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie,   (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie,   (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią,   (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią ...   (muskamy raz jedną, raz drugą ręką).
5. Plan zoo - wykonanie planu zoo. Dziecko rysuje na kartce formatu A3 wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itp. na końcu dorysowują lub naklejają sylwety zwierząt wycięte z gazet.
6. Praca z KP 4.35 a - czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.
7. Praca z KP 4.35 b - podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne.
8. Idziemy do zoo - wysłuchanie piosenki - link.
9. Praca z KP 4.38 a - kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.
10. Łamigłówki do rozwiązania.



18.05.2020 r.

Temat: Zwierzęta z całego świata.

1. Gimnastyka poranna - link.
2. Zwierzęta małe i duże - uważne słuchanie tekstu i rozmowa na temat jego treści. Tekst przesłany MMSem.
- O jakich zwierzętach opowiada babcia?
- Czy zapamiętałeś, czym rózni się pszczoła od osy?
- Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy?
- Jak myślisz, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste?
- Jakie inne zwierzęta mają "kolor" podobny do pszczół?
- Czy wiesz dlaczego zwierzęta mają paski?
3. Zwierzęta - zabawa matematyczna z wykorzystaniem W17.
Wybierzcie ze swojego zestawu wszystkie ptaki. Ile ich jest? Na jednym podwórku spotkały się 4 ptaki, połóżcie je na dywanie. Ile ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło 2 ptaki. Te ptaki odleciały, odejmij je od swoich ptaków. Ile ich zostało? Dzieci próbują zapisać wynik działania cyframi i znakami -, = oraz zapisują wynik.
4. Jak wygląda znak odejmowania? - zabawa ruchowa. Dziecko próbuje pokazać za pomocą części ciała znak odejmowania.
5. Praca z KP 4.34 a - przeliczanie zwierząt, zapisywanie odejmowania.
6. Praca z KP 4.34 b - wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzecia, które nie pasuje do pozostałych. Rysowanie zwierzęcia zgodnie z instrukcją.
7. Moje ulubione zwierzątko - praca plastyczna, technika dowolna.
8. Karty matematyczne do samodzielnego rozwiązania.



Blok tematyczny: Dzień Dziecka.


15.05.2020 r.

Temat: Nasze zabawy.

1. Wspólne cechy - zabawa z znajdowanie podobieństw. Dziecko próbuje odszukać osoby, z którą ma podobne cechy w wyglądzie, ubiorze itp.
2. Praca z KP 4.33 a - pisanie wyrazów po śladzie, kolorowanie, łączenie zdjęcia z podpisem.
3. Praca z KP 4.33 b - układanie wyrazów z rozsypanki literowej, łączenie wyrazów z obrazkami.
4. Moja ulubiona zabawa - praca plastyczna dowolną techniką.
5. Zabawa w ciepło-zimno.
6. Karta z ćwiczeniami do samodzielnego wykonania.


14.05.2020 r.

Temat: Nasze marzenia.

1. Zabawy ruchowe z poduszkami - link.
2. Moja fantazja - słuchanie piosenki - link.
3. Taniec marzyciela - zabawa ruchowa do utworu Franciszka Liszta "Marzenie miłosne" - link.
4. Praca z KP 4.32 a - podawanie nazw obrazków, odczytywanie wyrazów, rysowanie schematu skrzydła motyla.
5. Praca z KP 4.32 b - rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka.
6. Obejrzenie bajki - Pomysłowy Dobromir "Skrzydlate Marzenia" - link.
7. Karty do samodzielnego rozwiązania.


13.05.2020 r.

Temat: Z wizytą u moich rówieśników.

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych dla przedszkolaka - link.
2. "Kolorowy pociąg" - słuchanie wiersza S. Daraszkiewicza. Tekst przesłany MMsem. Pytania do tekstu:
- Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
- Jak nazywają się kraje, z których pochodziły?
- Czy pamiętasz, w jakiej kolejności wsiadały dzieci?
- Kto pierwszy wsiadł do pociągu?
- Kto wsiadł ostatni?
- Jak myślisz, kto przyjechał na wielbłądzie?
- Kto je ryż pałeczkami?
3. Praca z KP 4.31 a - odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.
4. Praca z KP4.31 b - Odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.
5. "Kolorowe dzieci" - wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej - link.
6. Łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.


12.05.2020 r.

Temat: Dzieci na świecie.

1. Ćwiczenia rozciągające - link.
2. Dzieci świata - słuchanie wiersza Wincentego Fabera. Zapoznanie z krajami i kontynentami, z których pochodzą dzieci w wierszu.

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jeo rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pystynie i palmy.

Afryki ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
Jak i z nas samych wyrosną.

3. Praca z KP 4.30 a - uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka.
4. Praca z KP 4.30 b -  uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działań.
5. Karta matematyczna.
6. Karta do pisania samodzielnie prostych zdań.


11.05.2020 r.

Temat: Nasze prawa i obowiązki.
1. Gimnastyka poranna - Najpierw skłon
2. Piosenka o prawach dziecka
3. Nasze prawa - praca plastyczna na podstawie treści piosenki.
4. "Prawa i obowiązki" - praca z KZ 74-75.
5. Praca z KP 4.29 a - dopasowanie treści do obrazka.
                1. Prawo do wychowania;
                2. Prawo do ochrony;
                3. Prawo do zabawy i wypoczynku;
                4. Prawo do wyrażania własnych poglądów;
                5. Prawo do opieki zdrowotnej;
                6. Prawo do edukacji
6. Praca z KP 4.29 b - odczytywanie krótkich zdań, łaczenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.
7. Kolorowanka - karta do samodzielnej pracy.
8. Zabawa muzyczno-plastyczna do utworu "Piosenka o prawach dziecka" - dziecko słuchając piosenki, rysuje pastelami ilustrację do niej.




Blok tematyczny: Święto mamy i taty.


8.05.2020 r.

Temat: Piknik rodzinny.

1. Piknik z rodziną - rozmowa z dzieckiem na dany temat, co warto zabrać, jak należy zachowywać się podczas pikniku itp.
2. Przygody na pikniku - zabawa matematyczna.  Dziecko otrzymuje patyczki lub inne liczmany. Rodzic układa zadanie np. Na piknik zabrałam 3 jabłka. Moja koleżanka przyniosła jeszcze 2 jabłka. Ile mamy razem jabłek?
Dziecko układa liczmany, dodaje i oddejmuje w zakresie 10.
3. Nasze ulubione piosenki - przypomnienie słów poznanych piosenek.
4. Praca z W - twoerzenie ramki na rodzinne zdjęcie.
5. Karta z łamigłówkami do samodzielnego rozwiązania.
6. Kolorowanka - karta załączona.
7. Co mam w koszu? - zabawa sensoryczna. Rodzic wkłada do koszyka przedmioty i produkty, które można zabrać na piknik np. jabłko, gruszkę, kubek, talerzyk. Zadaniem dziecka za pomocą dotyku jest ich rozpoznanie oraz podanie cech danego przemiotu.




7.05.2020 r.

Temat: Z rodziną najlepiej.

1. Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę .. - zabawa ruchowa. Dziecko ma podskoczyć, kiedy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dziecko stoi nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
2. "Moja wesoła rodzinka" - słuchanie piosenki oraz taniec dowolny przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=dxKA0073O34
3. Dom to ... - zabawa w skojarzenia. Dziecko ma za zadanie dokończyć zdanie "Dom to ..", wszystkie odpowiedzi są dobre.
4. Praca z KP 4.27 a - czytanie zdań, kolorowanie ramek prawidłowych podpisów ilustracji.
5. Praca z KP 4.27 b - rysowanie po śladzie, wyklejanie obrazka kawałeczkami kolorowego papieru.
6. Praca z KZ 75 - czytanie tekstu z poznanych liter.
7. Praca plastyczna - Moja wesoła rodzinka. Technika pracy dowolna.


6.05.2020 r.

Temat: Brat i siostra.

1. Obejrzenie bajki o bracie i siostrze
https://www.youtube.com/watch?v=xvrwe77WLhY
2. Maskotki - praca plastyczna. Wykonanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. Potrzebne będą: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, wata, kolorowe materiały, klej i nożyczki. Skarpetkę wypełniamy watą, następnie z włóczki robimy kolorową czuprynę, z guzików oczy oraz buzię, a z materiału można stworzyć zwariowane ubranie.
3. Słuchanie piosenki - "Zabiorę brata" - link
Nauka refrenu na pamięć

Zabiorę brata na koniec świata,
Znajdziemy wyspę jak Robinson.
Zabiorę brata na koniec świata,
Tam zbudujemy wspólny dom.

4. Praca z KP 4.26 a - odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań oraz tekstu: Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki, Siostra Julki jest ubrana na zielono, Babcia Julki stoi z lewej strony cioci.
5. Praca z KP 4.26 b - rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfiktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów.
6. Praca z KP 4.28 a - kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie nazw członków rodziny.




5.05.2020 r.

Temat: Mój tata.

1. Mój tato - rozmowa z dzieckiem na temat taty, zainspirowana treścią wiersza.

Mój tato
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
życzeń mu składam dziś jak najwięcej.


- Jak ma na imię twój tatuś?
- Jak wygląda twój tata?
- Co robicie wspólnie z nim?
- Kim jest z zawodu?
- Jakie ma hobby?

2. Mój tata w pracy - praca plastyczna dowolną techniką.
3. Praca z KP 4.25 a - odnajdywanie różnic między ilustracjami, przeliczanie pieniędzy, tworzenie zbiorów.
4. Praca z KP 4.25 b - czytanie zdań opisujących tatę, pisanie po śladzie, rysowanie zgodnie z instrukcją.
5. Tata czarodziej - nauka piosenki
Tata czarodziej - link
Tekst oraz podkład muzyczny znajduje się w powyższym linku.
6. Karty matematyczne utrwalające umiejętności przeliczania w zakresie 10.



4.05.2020 r.

Temat: Moja mama.

1. Gimnastyka poranna
DJ Miki - ręce do góry
2. Jaka jest moja mama? - zadaniem dziecka jest opisanie swojej mamy jednym zdaniem.
3. Mama w kuchni - nauka piosenki
Mama w kuchni - link


Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"

Ref.
Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

4. Praca z KP 4.24 a - meblowanie i dekorowanie pokoju zgodnie z instrukcją, czytanie prostych wyrazów.
5. Praca z KP 4.24 b - czytanie tekstu z poznanych liter, pisanie wyraźnie po śladzie, rysowanie mamy i tego co lubi mama.
6. Układanie bukietów dla mam - praca plastyczna, rysowanie i kolorowanie kwiatów dla mam.
7. Kolorowanka - karta załączona.






Pszczółki w barwach narodowych






Blok tematyczny: Wrażenia i uczucia.


W piątek jest 1 maja - dzień wolny od zajęć, dlatego proszę o wykonanie kart pracy KP 4.23 b oraz KP 4.28 b. Proszę również o wykonanie pracy plastycznej: stworzenie ilustracji do utworu"Comedians galop"
Kabalevsky - "Comedians Galop" - Ormandy conducts



30.04.2020 r.

Temat: Jak pozbyć się strachu?

1. Lisi ogon - Przypomnienie wiersza, ilustrowanie ruchem jego treści.



2. Nie rozśmieszaj mnie - dziecko siada naprzeciwko rodzica. Jedno z nich usiłuje być poważne i za wszelką cenę stara się nie uśmiechać. Drugie ma za zadanie rozśmieszyć partnera. Kiedy mu się to uda, następuje zamiana ról.
3. Bajka o młodzieńcu, który nie znał strachu.
4. Karta pracy z łamigłówkami do samodzielnego rozwiązania.
5. Praca z KP 4.22 b - kolorowanie ilustracji według kodu, określenie przyczyn zdenerwowania.
6. Praca z KP 4.23 a - kreślenie drogi w labiryncie, pisanie wyrazów po śladzie.
7. Uczucia w palcach - gra planszowa z wykorzystaniem W51. Zasady gry przesłane w formie MMS.


29.04.2020 r.

Temat: Oswajamy się z ciemnością.

1. "Czarna jama" - słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Tekst przesłany rodzicom w formie MMS.
- Kto jest bohaterem utworu - chłopiec czy dziewczynka?
- Czego boi się bohater wiersza?
- Co to jest "lęk"?
- Czym jest "czarna jama" w wierszu?
2. poruszamy się jak ... - zabawa ruchowa dramowa. Dziecko chodzi swobodnie na dywanie na sygnał rodzica dziecko wykonuje instrukcje: chodzimy jak ludzie zmęczeni, chodzimy jak ludzie smutni, chodzimy jak ludzie weseli itp.
3. Co widzisz w ciemności - dziecko chowa głowę pod koc i doświadcza ciemności. Po zabawie dziecko dzieli się z rodzicem wrażeniami na temat tego, co widziały w ciemności.
4. Budujemy czarną jamę - przestrzenna praca plastyczna. Jama powinna być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Chowamy w niej swoje lęki i obawy wykonane za pomocą drobnych rysunków lub form z plasteliny.
5. Praca z KP 4.22 a - łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek.
6. Nasze uczucia - samodzielna praca z KZ 72-73 - czytanie prostych wyrazów, oglądanie ilustracji, zabawa czerwoną folią.
7. Praca z KP 4.28 a - kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje.



28.04.2020 r.

Temat: W płaczu nie ma nic złego.

1. "Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie" - słuchanie utworu i rozmowa na temat jego treści. Tekst przesłany w formie MMS.
- Jak miał na imię bohater opowiadania?
- Co mu się przytrafiło?
- Na czyją pomoc liczył Łukasz?
- Jak myślisz, jak się wtedy czuł?
- Co oznacza przysłowie "Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie"?
- Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi?
- Czy ty też kiedyś byłeś w podobnej sytuacji?
2. Ćwiczenia gimnastyczne:
ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa
3. Praca z KP4.21 a - rysowanie propozycji pomocy innym.
4. Praca z KP 4.21 b - pisanie po śladzie wyrazów, które odpowiadają stanom emocjonalnym osób na ilustracjach.
5. Piłka ciężka jak kamień - zabawa ruchowa. Rodzic podaje dziecku piłkę i mówi: Podaję ci ciężki kamień. Uważaj, nieś go powoli i nisko, by nie spadł ci na stopy. Dziecko przekazuje piłkę w taki sposób, jakby naprawdę była cieżkim kamieniem. Następnie podaje ci piłkę lekką jak piórko, podaje piłkę jak gorące jajko, podaje piłkę jak delikatny wazonik itp.
6. Karta pracy z łamigłówkami do samodzielnego rozwiązania.


27.04.2020 r.


Temat: Uczymy się wyrażać emocje.

1. Gimnastyka poranna:
układy taneczne #1 - przywitanie i rozgrzewka
2. Wrażenia i uczucia - słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Tekst przesłany rodzicom w formie MMS.
- Jakie zdarzenie wywołało rozmowę o uczuciach?
- W jaki sposób wujek Alfred pokazał dzieciom, że najbardziej boimy się tego, czego nie znamy? Czy miał rację?
- Jak babcia i wujek Alfred pokazali dzieciom, co zrobić, gdy nie wiemy, jak się czują osoby, z którymi przebywamy?
- Jak wyglądają osoby wesołe?
- Jaki wyraz twarzy najczęściej mają osoby smutne?
- A jak opisalibyście wyraz twarzy osoby zdenerwowanej?
- Czy zdarzają się takie sytuacje, że możemy się pomylić, bo ktoś nietypowo wyraża swoje uczucia?
3. Nastroje z opowiadania - praca plastyczna malowana farbami. Zadaniem dziecka jest odtworzenie wizerunku smutnej i wesołej osoby w swojej pracy. Tekst opowiadania jest słowną instrukcją dla dzieci.
4. Karta pracy z kolorowanką do samodzielnej pracy.
5. Karta matematyczna utrwalająca odejmowanie w zakresie 10.




Blok tematyczny: W krainie muzyki.

Pozdrawiam i życzę owocnej pracy.
Ściskam serdecznie moje przedszkolaki. :)



24.04.2020 r.

Temat: Jak dbać o słuch?

1. Co słychać w hałasie? - czytanie zdania z KZ 70-71 w skupieniu a zadaniem rodzica jest tupanie, śpiewanie lub głośne opowiadanie o instrumentach.
2. Hałasowanie - słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
Tekst wysłany MMSem.
- Dokąd wybrali się Kuba i Buba?
- Kto im towarzyszył?
- Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
- Czy jest to kulturalne zachowanie, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach?
3. Praca z KP 4.19 b - rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hasłem.
4. Praca z KP 4.20 a - kącik grafomotoryczny, pisanie zdań po śladzie.
5. Kolorowanka - karta załączona.



23.04.2020 r.

Temat: Muzyka okolicznościowa.

1. Ćwir - uważne słuchanie wiersza. Dziecko zastanawia się o tym, co może oznaczać przysłowie: "Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak i one".


Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzeczni: -Ćwir, ćwir! - rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
- Co on gada?!
- Kra, kra, kra!
- Tyś słyszała to, co ja?
- Jakiś jazgot?
- Zgrzyt?
- I brzdęk?
- Co to był za dziwny dźwięk?!

Wróbel: Ćwir! - powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażeniem wprost na piach.

A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.

- Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
- Jak myślisz, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
- Czy dźwięki "kra" były lepsze lub gorsze od "ćwir"?
- Co może oznaczać przysłowie "Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one"?
- Czy pasuje ono do każdej sytuacji?
2. Rytmy z nakrętek - dziecko otrzymuje 10 - 12 nakrętek od butelek w 3 kolorach. Dziecko odtwarza rytm ułożony przez rodzica.
3. Praca z KP 4.19 a - pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania.
4. Praca z KP 4.20 b - kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut.
5. Nauka tradycyjnego utworu okolicznościowego "Sto lat".
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Jeszcze raz, jeszcze raz,
niech żyje, żyje nam,
niech żyje nam.



22.04.2020 r.

Temat: Muzyka wokół nas.


1. Memory obrazkowo-naśladowcze - zabawa z kartami z W50.
2. Orkiestra kuchenna - za pomocą łyżek, garnków, kubków dziecko demonstruje jak można grać na improwizowanych instrumentach proste rytmy.
3. Ulubiony instrument - praca plastyczna. Dziecko maluje farbami swój ulubiony instrument.
4. Praca z KP 4.18 a - łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk.
5. Praca z KP 4.18 b - odtwarzanie rytmów narysowanych w zdaniu.
6. Karty z łamigłówkami.




21.04.2020 r.

Temat: Mała orkiestra.


1. Zabawa ruchowa do piosenki "Głowa, ramiona, kolana, pięty".
2. Praca z KP 4.17 a - rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami.
3. Praca z KP 4.17 b - wyklaskiwanie sylab według wzoru, pisanie nazw instrumentów po śladzie.
4. Kraina muzyki - oglądanie ilustracji z KZ 70-71, czytanie prostych wyrazów związanych z instrumentami, zabawa folią w paski.
5. Karta pracy z Kropki, kreski i litery - samodzielne pisanie litery H, h oraz wykonanie pracy z plasteliny.
6. Karty pracy z matematyki utrwalające odejmowanie w zakresie 10.




20.04.2020 r.

Temat: Instrumenty muzyczne.


1. Najlepszy instrument - słuchanie wiersza, należy zwrócić uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

Najlepszy instrument - Wojciech Próchniewicz

Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie.
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie - bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim - zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie.
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

- Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
- Czy każdy z nas ma taki instrument?
- W jakich sytuacjach, według autora możemy go używać?
- Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
- W czym jest podobny?

2. H jak harfa - prezentacja litery w wyrazie. Podział wyrazu na sylaby. Pisanie litery na dywanie i w powietrzu. Przeliczanie głosek w wyrazie.
3. Spacer po H - ułożenie z liny kształt litery h w różnych rozmiarach, a zadaniem dziecka jest przejście po linie stopa za stopą.
4. Praca z KP 4.16 a - identyfikowanie i zakreślenie liter H, h.
5. Praca z KP 4.16 b - pisanie litery H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
6. Walc kwiatów - taniec ze wstążką do utworu Piotra Czajkowskiego "Walc kwiatów" (utwór dostępny na You Tube).
7. Praca z KP 4.20 a - kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter H, h.




Blok Tematyczny: Polska to mój dom.


17.04.2020 r.

Temat: Unia Europejska.

1. Symbole Unii Europejskiej - poznanie symboli - flaga Polski, flaga UE. Wykonanie pracy plastycznej - wyklejenie flag bibułą.
2. Czy Unia Europejska to ...? - zabawa językowo-ruchowa. Zadaniem dziecka jest ocenianie, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe robi krok do przodu, natomiast jeśli zdanie jest fałszywe robi krok w tył.
- Unia Europejska to wspólnota wielu państw europejskich.
- Polska jest członkiem Unii Europejskiej.
- Polska nie jest członkiem Unii Europejskiej.
- Unia Europejska ma własną flagę.
- Flaga unijna jest czerwona, znajduje się na niej 15 gwiazdek.
- Niektóre kraje Unii Europejskiej posługują się wspólnymi pieniędzmi - euro.
- Waluta obowiązująca w Polsce to euro.
- Flaga unijna jest niebieska.
- Hymn Unii Europejskiej jest taki sam jak hymn Polski i jest to "Mazurek Dąbrowskiego".
- Waluta obowiązująca w polsce to polski złoty.
3. Praca z KP 4.15 a - rysowanie flagi UE po śladzie, porównywanie flag.
4. Praca z KP 4.15 b - liczenie przedmiotów widacznych na ilustracji, zapisywanie działań.
5. Łamigłówki do samodzielnego rozwiązania.
6. Karta pracy z Kropki, kreski i litery - samodzielne pisanie litery J, j oraz wykonanie pracy z plasteliny.


16.04.2020 r.
Temat: Szlakiem Wisły.

1. Zagadki znad Wisły - praca z KZ 68-69. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie zagadek dotyczących miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Zagadki przesłane w formie MMS.
2. Zrób to co ja - Zabawa słuchoowo-ruchowa. Dziecko naśladuje rodzica, który prezentuje podane rytmy: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie w dowolnej kombinacji.
3. Jak się czujesz, gdy ...? - zabawa dramowa. Rodzic wyjaśni zasady zabawy: Za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem. Smoka tam już nie ma od dawna, bo - jak wiecie - znamy go tylko z legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy poczuć, gdyby wydarzyło się coś o czym opowiem. Postarajcie się to pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem.

Wędrujemy przez jaskienię. Rozglądamy się. Pokażcie, jak się czujecie, gdy niespodziewanie spotkamy nietoprzerza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy znajdziemy wyjście. Teraz kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy przedszkolakami.
4. J jak jama - prezentacja litery w wyrazie, liczenie sylab w słowie jama. Pisanie litery J palcem w powietrzu, na dywanie. Dziecko wymyśla inne wyrazy zaczynające się głoską J, j.
5. Układamy i piszemy - na blacie zabezpieczonym folią spożywczą wyciskamy nieco pianki do golenia. Po polisensorycznym poznaniu pianki dziecko rozsmarowuje ją na fragmencie folii, a następnie pisze literę J, j na powierzchni pokrytej poianką.
6. Praca z KP 4.14 a - identyfikowanie głoski J, j w słowach.
7. Praca z KP 4.14 b - rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, j, pisanie litery po śladzie.
8. Praca z KP 4.20 - kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie litery oraz zdań po śladzie.
9. Stroje regionalne - praca z W 48-49. Wypychanie sylwet chłopca i dziewczynki oraz strojów regionalnych: łowickiego i kaszubskiego.



15.04.2020 r.
Temat: Polskie krajobrazy.

1. Znajdź rymy - zabawa ruchowo-słuchowa. Po przeczytaniu takstu rymowanki dzieci próbują powtarzać słowa i wyszukiwać rym pasujący do dwuwersu. Podczas wypowiadania rymowanki przeskakują obunoż w lewo, następnie w prawo.

Zosia koszyk grzybów niesie
Bo od rana była w ......... (lesie)

Wojtek chciałny pójść do lasu
Ale nie ma na to ...... (czasu)

Tutaj rosły dwa maślaki
Ale zjadły je ......... (ślimaki)

Julek na łące był dzisiaj z rana,
Widział tam żaby oraz .........  (bocian)

Stasio na łące spotkał ropuchę
Co polowała właśnie na ....... (muchę)

2. Gdzie mieszka moja rodzina? - dzieci przypominają nazwę miejscowości, w której znajduje się nasze przedszkole. Czy to jest miasto, czy wieś? Czy wiedzą gdzie mieszkają dziadkowie, czy są wśród nich takie osoby, których rodzina mieszka w górach/nad morzem/nad jeziorem?
3. Makieta mojej miejscowości - przestrzenna praca plastyczna. Dziecko tworzy makietę ze swojej miejscowości, wykorzystując do tego plasteliny, pustych pudełek i innych dostępnych materiałów plastycznych.
4.  Praca z KP 4.13 a - wycinanie i naklejanie fragmentów mapy Polski, pisanie zdania po śladzie.
5. Praca z KP 4.13 b - czytanie zdań, rozwiązywanie rebusu.
6. Kolorowanka - karta do samodzielnego pokolorowania.
7. Karty matematyczne - karty utrwalające znaki <;>


14.04.2020 r.

Temat: Warszawa - stolica polski.

1, "Warszawska syrenka" - słuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=Lxi-OKGNNw4
Próba nauki piosenki na pamięć.

Nasza warszawska Syrenka
co noc urządza wyprawę.
Nocy się ciemnej nie lęka,
gdy pragnie zwiedzić Warszawę.

Ref. Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach
nad cichym stawem,
dzielnice nowe i Stare Miasto
w naszej Warszawie.

Nasza warszawska Syrenka
Wisłą powraca nad renem.
Z nią jest wiślana piosenka
i miasto w słońcu skąpane.

Ref. Warszawski Zamek ...

2. Rozmowa na temat zabytków Warszawy pojawiające się w piosence:
- Zamek Królewski, pałac i park w Łazienkach Królewskich, Stare Miasto, Wisła, pomnik Warszawskiej Syrenki.
3. Zabytki Warszawy - praca plastyczna z plasteliny. Wykonanie figurek warszawskich zabytków - wykonanie 3 różnych zabytków.
4. Praca z KP 4.12 a - rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr.
5. Praca z KP 4.12 b - rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie.



Blok tematyczny: TAJEMNICE KSIĄŻEK.

10.04.2020 r.

Temat: Lubię czytać - biblioteka.

1. Jak się czujesz, gdy ...? - zabawa dydaktyczna. Przygotowanie z W47 sylwet głowy dziewczynki i chłopca oraz wąskie paski z rysunkami oczu i ust. Dzieci przesuwają paski, pokazując różnorodną mimikę do określonej sytuacji.

2. Zagadki - rymowanki - odpowiedź na zagadkę powinna rymować się z zagadką:

- W Krakowie mieszka wawelski smok, co zieje ogniem cały ...

- Krasnoludek jest malutki, tak jak wszystkie ...

- Kto z krasnalem w tym domu mieszka? To jest na pewno Królewna ...

- Kto był dobry dla Kopciuszka? Chrzestna matka, czyli ...

- Czerwony Kapturek do babci wędrował, lecz wilk się zaczaił, za drzewem się ...

- Groźna Baba Jaga domek ma z piernika. Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko ...

- Gdy kot buty dostał, Janek księciem ...

- Rzecz to znana, całkiem pewna, że Pinokio powstał z ...

Odpowiedzi proszę o przesłanie sms lub na adres e-mail.

3. Praca z KP 4.8 b - czytanie zdań wyrazowo-obrazkowych, pisanie wyrazów po śladzie.

4. Praca z KP 4.9 a - umieszczanie nalepek z literami, odczytywanie hasła.

5. Praca z KP 4.9 b - kreślenie drogi w labiryncie, przeliczanie książek, porównywanie liczb.

6. Praca z KP 4.10 b - kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą, kolorowanie według wzoru.

7. Praca plastyczna - wykonanie okładki ulubionej książki.

9.04.2020 r.


Temat: W księgarni.

1. Wielki skarb - słuchanie wiersza czytanego przez rodzica. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie, o czym zdaniem autorki wiersza opowiada ją książki:

Wielki Skarb

Mam przyjaciela - wielki skarb

największą radość w świecie

Któż to? Aha, nie powiem, nie ...

Z łatwością odgadniecie.

Chciałbymz nim przebywać cały dzień,

lecz mi nie daje niania.

- Ej, Jurku, chodź na spacer czas,

dośćtego już czytania.

Tak, książka to przyjaciel mój -

przyjaciel prawie żywy.

On opowiada cudów moc,

o świecie prawi dziwy.

O górach, morzach niesie wieść,

o naszej własnej ziemi,

 wypowie wierszlub cudną baśń -

czym? - Literkami swymi.

Więc cieszę się, że książkę mam.

Och, czytać pragnę wiele!

Nie niszczę ich, bo książki me-

najlepsi przyjaciele.

2. Ćwiczymy pamięć - dzieci mają za zadanie nauczyć się na pamięć wybranych strof wiersza.

3. Praca z KP 4.7 a -przeliczanie książek, uzupełnianie zbiorów, zapisywanie i rozwiązywanie działań.

4. Praca z KP 4.7 b - rysowanie wzorów po śladzie i samodzielnie, odczytywanie rebusów.

5. Praca z KP 4.8 a - przeliczanie i rysowanie monet i banknotów.

6. Ile kosztuje ta książka - zabawa tematyczna w księgarnię z wykorzystaniem modeli monet i banknotów z W10.

6.04.2020 r.

Temat: Moje ulubione książki.

1. "Gdzie jest f?" - znalezienie jak największej liczby przedmiotów zawierających w nazwie literę f - rysowanie tych przedmiotów na kartce z bloku.

2. Ulubiona książka - dzieci zastanawiają się, jaka jest ich ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Należy zwrócić uwagę, że książki mogą być elektroniczne - do czytania lubsłuchania.

3. F jak fotel - prezentacja litery w wyrazie fotel. Proszę o podanie skojarzeń związanych z kształtem litery F, f.

4. Falbanka z f - zadaniem dzieci jest ułożenie z fragmentu firanki kształtu litery f oraz rysowanie palcem jej kształtu na firance.

5. Praca z KP 4.5 a - zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie głosek w nazwach obrazków.

6. Praca z KP 4.5 b - pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.

7. Karta pracy z Kropki, kreski i litery - kreślenie litery F, f oraz wykonanie zadania z użyciem plasteliny.

8. Kolorowanka - dołączona do kart pracy.

7.04.2020 r.

Temat: Jak powstaje papier?

1. Tworzymy własny papier:

- Darcie papieru - gazety na drobne kawałki

- Wrzucanie ich do miski

- Zalewanie masy wodą

- Wykonanie papieru według instrukcji zawartej w książce.

2. Chodzimy po f - ułożenie na dywanie kształtu litery f ze sznurka lub liny i poruszanie się po linii stopa za stopą.

3. Opowiadanie o papierze - przeczytanie opowiadania, w którym wpleciono działania matematyczne. Zadaniem dzieci jest zapisanie na kartce działań.

W pewnym lesie stały obok siebie cztery drzewa - wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało? Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. po drodze zatrzymała się w miejscu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki?

Dzieci mogą zapisywać liczbę drzew cyframi, kropkami.

4. Karta z kaligrafią F, f - pisanie litery oraz wyrazów z głoską F, f.

5. Do krainy baśni zabieram - dzieci wymyślają i zapamiętują nazwę przedmiotu rozpoczynającego się głoską f. Następnie zabawa rozpoczyna się słowami: Do krainy baśni zabieram np. fotografię i kolejne dziecko powtarza poprzednie słowa oraz dodaje swoje rozpoczynające się głoską f.

6. Praca z KP 4.10 a - kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie f, F, pisanie wyrazów po śladzie.

8.04.2020 r.

Tamat: Jak powstaje książka?

1. Powiedz mi, jak to ułożyć - dziecko i rodzic mają po 8 klacków (ważne, aby miały ten sam kolor i kształt). Rodzic odwrócony jest plecami do dziecka i układa wieżę ze wszytkich klocków. Następnie opowiada słowami jak powstała wieża, a zadaniem dziecka jest ułożenie wieży w sposób, o którym opowiada rodzic.

2. Kto tworzy książkę? - rozmowa na podstawie ilustracji z KZ 66-67. Dzieci wspólnie z rodzicami dokonują analizy głoseknazw zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, grafik, drukarz.

3. Jak powstaje książka? - uważne słuchanie utworu o przygodach Ady i Adama oraz zapamiętanie jak najwięcej informacji na temat kestu.

Tekst przesłany w formie MMS na nr telefonu Rodzica.

Pytania do utworu:

- W jaki sposób Ada i Adam pomagali robić papier?

- Czy to był sposób podobny do tego, którego wy używaliście do sporządzania papieru czerpanego?

- W jaki sposób tworzono książki przed pojawieniem się nowoczesnych drukarni?

4. Polisensoryczna książeczka - przestrzenna praca plastyczna. Waszym zdaniem kochane przedszkolaki jest stworzenie książki, za pomocą której będziecie mogli opowiedzieć o uczuciach, jakie towarzyszą wam w przedszkolu. Książka nie może jednak zawierać słów ani typowych obrazków. Wszystkie informacje mają być odczytane za pomocą dotyku - pomocne będą nasiona, tkaniny, styropian, kamyki, patyczki itp.

5. Praca z KP 4.6 a - umieszczanie nalepek w brakujące miejsca, czytanie wyrazów.

6. Praca z KP 4.6 b - uzupełnienie nalepkami ilustracji regału z książkami.

7. Karty pracy z matematyki - ćwiczenie liczenia w zakresie 10.

30.03 - 3.04.2020

Blok tematyczny: Dbamy onaszą planetę.

Proszę o wykonanie w tym tygodniu:
- karta z monografią litery Z, z
- karty pracy część 4, str. 1 - 4
- dołaczone karty pracy z matematyki z ćwiczeniami na dodawanie w zakresie 10 - karta 4, 5 i 6
- karta z książki "Kropki, kreski i litery" z literą Z, z - łącznie z wykonaniem zwierzątka z plasteliny
- kolorowanka nr 2
- wykonanie ekoprzyjaciela z W- karta załączona


    W ramach powtórzenia materiału proszę o wykonanie kart pracy w części trzeciej do końca.

    Zachęcam do wykonywania prac plastycznych o tematyce wiosennej, a także utrwalanie umiejętności matematycznych z dodawania w zakresie 10 - ćwiczenia dostępne na stronie internetowej www.matmag.pl.

    Proszę również o powtórzenie wszystkich poznanych liter.


Pozdrawiam serdecznie.











































LICZNIK ODWIEDZIN